Werk van OOG
Gezamenlijke uitvoeringsagenda ‘naar meer inclusief onderwijs’
OOG faciliteert de realisatie van de gezamenlijke uitvoeringsagenda ‘naar meer inclusief onderwijs’ in de regio van de samenwerkingsverbanden Driegang (PO) en Munio (VO). In dit project werken het onderwijs en zes gemeenten samen, waarbij ook de landelijke samenwerkingsverbanden Berséba en RefsVO betrokken zijn. Wij initiëren en begeleiden werkgroepen op verschillende terreinen, doen onderzoek, brengen onze kennis uit andere regio’s in en ondersteunen een soepele bestuurlijke samenwerking.
De ambities vanuit de uitvoeringsagenda beslaan een periode van 15 jaar en bestrijken diverse terreinen waar onderwijs en gemeentelijk beleid elkaar raken, zoals preventie en jeugdhulp, leerlingenvervoer en onderwijshuisvesting.
De regio laat zien hoe complex de systeemwereld in Nederland in elkaar steekt: in de geografische regio van het samenwerkingsverband komen maar liefst vier inkoopregio’s voor jeugdhulp samen! Ondanks deze complexiteit voelen de gemeenten en samenwerkingsverbanden echter duidelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het goede te doen voor de kinderen en jongeren in hun regio. De onafhankelijkheid en expertise van OOG in de onderwijs- en gemeentewereld zijn daarbij van groot belang.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverbanden Driegang en Munio en zes gemeenten
Adviseurs
Periode: start zomer 2022 (nu nog lopend)
Onderzoek naar de kwaliteit en volledigheid van Ontwikkelingsperspectiefplannen
Bij OOG voor Onderwijs en Jeugd bieden we een compact en doelgericht onderzoek om de kwaliteit en volledigheid van uw Ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s) en de extra ondersteuning die u biedt, grondig in kaart te brengen. Onze analyse geeft u niet alleen inzicht in de huidige staat van uw dossiers, maar ook in het type ondersteuningsbehoeften van uw leerlingen en de soorten interventies die worden ingezet. Daarnaast beoordelen we of de taal in de dossiers passend, neutraal en begrijpelijk is voor zowel ouders als leerlingen.
Wat wij bieden:
- Grondige analyse van uw OPP-dossiers en de geboden extra ondersteuning
- Een rapport met bevindingen en concrete verbeterpunten
- Advies en ondersteuning voor effectievere dossiervorming en aanbevelingen voor benodigde expertise of scholing
- Ondersteuning bij de implementatie van ons advies
Met ons onderzoek en advies kunt u de handelingsbekwaamheid van uw team vergroten en de ontwikkeling van uw leerlingen optimaal ondersteunen.
Opdrachtgever
Adviseurs
Periode:
Rijke Schooldag Leiden
Het afgelopen schooljaar heeft OOG de rol van projectleider op zich genomen bij de implementatie van de rijke schooldag op een basisschool in Leiden. Deze rijke schooldag wordt gefinancierd door de subsidie School en Omgeving, en vereist een nauwe samenwerking met de gemeente en partners in de omgeving om succesvol te zijn. OOG heeft samen met partners uit de wijk en uit Leiden een naschools aanbod gerealiseerd. Dit aanbod bood ieder kind de kans om talenten te ontwikkelen, zowel op sportief als cultureel en educatief gebied. Samen met de brugfunctionaris heeft OOG ook een betere verbinding met thuis kunnen leggen. Het betreft een waardevolle opdracht met zeer mooie resultaten!
Opdrachtgever
Gemeente Leiden
Adviseurs
Periode: 2023- juli 2024
Handelingsgericht (Integraal) arrangeren
Het Samenwerkingsverband Berséba beschrijft in het ondersteuningsplan haar doelstellingen, uitgaande van het ‘verlangen naar een meer inclusieve omgeving’, waarin zoveel mogelijk kinderen onderwijs ontvangen dat aansluit op hun behoeften, mogelijkheden en identiteit. Hierbij is het handelingsgericht arrangeren, dat inhoudt dat onderwijs en jeugdhulp samenwerken om te doen wat nodig is, van belang. Een voorwaarde is het versterken van de ondersteuningsstructuur en het ondersteuningsteam. Hierdoor krijgen scholen de verantwoordelijkheid voor het toekennen van arrangementen.
In het schooljaar 2019-2020 is OOG ingezet om dit te versterken, door middel van verschillende trainingsmomenten en intensieve coaching on the job. Daarnaast heeft OOG een praktisch handboek opgesteld, waardoor de getrainde scholing een duidelijke werkwijze kunnen hanteren.
Deze werkwijze heeft ervoor gezorgd dat al ruim tweederde van de scholen hun ondersteuningsteams en daarmee ook het handelingsgericht arrangeren hebben versterkt.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband Berséba
Adviseurs
Periode: 2019 tot heden
Ontwikkeling naar Inclusief onderwijs in Krimpenerwaard
OOG Onderwijs en Jeugd draagt sinds schooljaar 2023-2024 bij aan een mooi samenwerkingsproject tussen twee scholen in de gemeente Krimpenerwaard: de protestants-christelijke basisschool De Rank in Schoonhoven en de openbare basisschool Het Schateiland in Lekkerkerk en sinds dit schooljaar is ook CBS De Morgenster aangesloten.
Onder begeleiding van het projectteam van OOG werken deze scholen nauw samen met de gemeente, het samenwerkingsverband passend onderwijs PO Midden-Holland, jeugdzorgaanbieders, kinderopvang en schoolmaatschappelijk werk. Het doel is om een thuisnabije ontwikkelplek te creëren voor kinderen die dat nodig hebben.
OOG faciliteert de samenwerking en zorgt dat alle betrokkenen goed geïnformeerd en aangehaakt blijven. Dit stelt Krimpenerwaard in staat om voorop te lopen, aangezien deze ontwikkeling in heel Nederland pas in 2035 verplicht wordt.
OOG heeft een cruciale rol in het stimuleren van inclusief onderwijs door de kwaliteiten van kinderen centraal te stellen. In plaats van de focus te leggen op wat kinderen ‘ontberen’, wordt er gekeken naar wat ze kunnen. Dit draagt bij aan een omgeving waarin kinderen zich samen met hun leeftijdsgenoten kunnen ontwikkelen, zonder dat ze naar aparte locaties hoeven te worden gestuurd. Door de samenwerking en ondersteuning van OOG kunnen deze scholen de kinderen met verschillende behoeften effectief integreren binnen reguliere groepen. Dit laat zien dat inclusief onderwijs al mogelijk is, en dat andere scholen in de regio zullen volgen. In de Krimpenerwaard zijn we alvast gestart met deze belangrijke ontwikkeling!
Opdrachtgever
SWV PO MH
Adviseurs
Periode: 2022- heden
ASKO Familiescholen
BijlagenIn 2019 wees wethouder Marjolein Moorman negen scholen aan om zich te ontwikkelen tot Amsterdamse familieschool. Naast het bieden van onderwijs hebben deze scholen de taak om te zorgen voor een brede ontwikkelomgeving waarbij er een koppeling wordt gemaakt met de thuissituatie en de leefomgeving van het kind.
OOG (met o.a. Sofie Rijnberg en Hennie Groot Haar) was vanaf het begin nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Lukasschool als Familieschool.
Inmiddels heeft ook schoolbestuur ASKO het concept van de Familiescholen omarmd. In een Nieuws- en inspiratiebrief is te lezen dat zes ASKO scholen zich de komende jaren verder gaan ontwikkelen als Familieschool. De principes zijn helder:
1. Een rijke dag voor het kind
2. Ouders zijn partners
3. Het gezin is de basis
Dit alles in nauwe samenwerking met het Buurtteam en Ouder- en Kindteam van de Gemeente Amsterdam. OOG is onderdeel van de projectgroep.
Amsterdamse kinderen uit álle stadsdelen moeten kunnen bloeien. (Burgemeester Femke Halsema in haar nieuwjaarstoespraak)
Opdrachtgever
ASKO Scholen
Periode: 2023
Brochure Integraal arrangeren
BijlagenIntegraal arrangeren, het klinkt inmiddels zo vanzelfsprekend, maar het doe je het? Wie doet wat? En welke stappen zet je om te komen tot een voor alle partijen bevredigend onderwijszorgarrangement? In Midden Holland hebben we samen met gemeenten een handzame brochure gemaakt die laat zien hoe je in negen stappen tot een arrangement kunt komen dat echt is ingericht vanuit de behoefte van de leerling.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverbanden PO/VO Midden Holland en Rijnstreek
Periode: 2022
Ouder- en jeugdsteunpunt Midden Holland en Rijnstreek
Samen met ouders, leerlingen en professionals heeft OOG een gebruiksvriendelijk Ouder- en jeugdsteunpunt ontwikkeld voor de Samenwerkingsverbanden PO en VO Midden Holland en Rijnstreek (Gouda en omstreken), in nauwe samenwerking met de gemeenten uit de regio. OOG deed de procesbegeleiding, bewaakte de inhoud en coördineerde de vormgeving (door Hans van der Woerd). Daarnaast nodigt het steunpunt gebruikers uit om hun ervaringen te delen via een Vertelpunt van Vertellis?! Hiermee wordt waardevolle informatie verzameld die een beeld geeft van het verhaal achter de cijfers.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverbanden PO/VO Midden Holland en Rijnstreek
Periode: 2022
Beleidsadviseur Samenwerkingsverband PO Duin & Bollenstreek
Samenwerkingsverband PO Duin & Bollenstreek zet zich in voor passend onderwijs in de regio. Hanna is als beleidsmedewerker verbonden aan het samenwerkingsverband. Zij werkt in haar werkzaamheden nauw samen met de stafleden van het samenwerkingsverband.
De taken van Hanna omvatten het realiseren van een ouder- en jeugdsteunpunt. Daarbij is het streven om dit in samenwerking te doen met het samenwerkingsverband VO uit dezelfde regio. Daarnaast zet zij zich ook in voor het realiseren van een doorbraakaanpak betreffende thuiszittersproblematiek. Tot slot is een belangrijk onderdeel van Hanna’s werk het organiseren van een audit op de basisondersteuning op de 68 basisscholen die het samenwerkingsverband rijk is.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband PO Duin & Bollenstreek
Periode: december 2021 - juli 2022
Interim bestuurssecretaris samenwerkingsverband Qinas
Qinas is het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs in de regio Gooi en Vechtstreek. Het samenwerkingsverband wil passend onderwijs realiseren voor elke leerling uit de regio.
Per september is de bestuurssecretaris van baan gewisseld. Daarom was het samenwerkingsverband op zoek naar iemand die deze functie op zich kan nemen. Het takenpakket is voornamelijk uitvoerend en bestaat onder andere uit voorbereiding en verslaglegging van vergaderingen, plannen en de directeur-bestuurder ondersteunen waar nodig. Daarnaast ondersteunt de bestuurssecretaris ook bij het schrijven van het ondersteuningsplan en de financiële verantwoording van alle scholen.
Opdrachtgever
Qinas
Periode: 2021
Handreiking Samen-naar-Schoolklassen
BijlagenIn opdracht van het ministerie van OCW ontwikkelt OOG onderwijs en jeugd een handreiking Samen-naar-Schoolklassen. Het doel van de handreiking is om samenwerkingsverbanden, schoolbesturen en andere initiatiefnemers binnen het primair onderwijs van de juiste handvatten en informatie (inhoudelijk, juridisch en financieel) te voorzien om zelf een Samen-Naar-Schoolklas te kunnen oprichten, binnen de bestaande wet- en regelgeving. Het plan van aanpak voor het maken van de handreiking is te vinden als bijlage bij dit bericht.
Bij de ontwikkeling van de handreiking wil OOG zoveel mogelijk gebruik maken van de expertise die op talloze plekken in het land al is opgedaan bij de inrichting van onderwijsplekken voor kinderen met een (ernstig meervoudige) beperking. Deel van de opdracht is ook om een innovatiekring in te richten van samenwerkingsverbanden passend onderwijs, gemeenten én jeugdhulpaanbieders die mee wil denken in de verkenning van de knelpunten en de mogelijke oplossingen. Het is de bedoeling om deze innovatiekring ook na voltooiing van de handreiking Samen-naar-Schoolklassen te laten voortbestaan als platform voor innovatieve ideeën op weg naar inclusiever onderwijs.
Opdrachtgever
Ministerie OCW
Adviseurs
Periode: 2021
IKC de Schakel: de doorgaande lijn
BijlagenIKC de schakel is een samenwerking tussen Kinderopvang Swazoom en schoolbestuur ZONOVA. OOG is binnen de begeleiding van de Allesinéénschool specifiek ingegaan op de doorgaande lijn. Binnen een IKC is de doorgaande lijn van voorschoolse opvang naar onderwijs en van onderwijs naar naschoolse opvang van groot belang. IKC de Schakel meet de doorgaande lijn op vijf verschillende gebieden: (1) samenwerkingsafspraken, (2) pedagogische en educatieve leerlijn, (3) overdracht voorschool-vroegschool, (4) ouderbetrokkenheid en (5) ondersteuningsstructuur. OOG zal in het schooljaar 2021-2022 de begeleiding voortzetten met coaching on the job en scholing om de doorgaande lijn verder te versterken. Hierin staat het versterken van de rol VVE-coördinator en het inzetten op verbinding en samenwerking tussen de teams opvang en onderwijs centraal.
Opdrachtgever
OBS De Schakel
Adviseurs
Periode: 2019-2022
Familie-servicepunt Lukasschool
BijlagenOOG begeleidt de Lukaschool bij de ontwikkelingen van het Familie-servicepunt. De school werkt aan gelijke kansen door kinderen en hun ouders een breed aanbod te bieden. Een van de focuspunten is het creëren van een sterke basis voor het gezin en de familie. Hiervoor heeft de Lukasschool in september 2020 het Familie-servicepunt (FSP) ingericht. Het FSP is een loket, naast de school, waar ouders terecht kunnen. Bij het FSP werken professionals van het Buurtteam Amsterdam en de ouder- en kindadviseur van het ouder- en kindteam. Zij bieden ouders een breed aanbod van zowel praktische als intensieve ondersteuning bij opvoedvragen en vragen rond geld en formulieren. Dit doen zij vanuit hun eigen kennis en expertise of ze verwijzen door naar gespecialiseerde hulpverlening. Wethouder Marjolein Moorman heeft op 17 juni 2021 op feestelijke wijze het FSP officieel geopend.
Naast de begeleiding tijdens de ontwikkeling van het FSP is OOG ook verantwoordelijk voor het monitoren van het FSP. In juli 2021 is het eerste jaar van het FSP geëvalueerd met een positieve conclusie. Het FSP heeft maar liefst 123 vragen opgepakt. Hiermee zijn ruim 100 gezinnen in beeld gebracht en geholpen.
Het is de eerste echte familieschool zoals we het wilden. Een school die een buurtfunctie vervult." Marjolein Moorman (wethouder onderwijs gemeente Amsterdam)
Opdrachtgever
Asko-scholen: Lukasschool, Amsterdam
Periode: 2019-2023
Strategische sessies Met Andere Ogen
Het programma ‘Met Andere Ogen’ (MAO) heeft OOG gevraagd als procesbegeleider in de transformatie van programma naar netwerk, met als einddoel het verduurzamen van de beweging die MAO te weeg heeft gebracht. Het programma MAO is van start gegaan na de zomer van 2019. Inmiddels is een fundament gelegd voor een versterkte samenwerking tussen onderwijs, zorg en jeugd. Er is een netwerk van Inspiratieregio’s en bestuurlijke ambassadeurs, er wordt samen geleerd in de communities of practice en het wordt steeds duidelijker wat de volgende stappen moeten zijn om te komen tot één goed functionerend ecosysteem rondom het kind. Er is begin 2021 een adviesrapport uitgebracht om de verduurzaming van MAO te realiseren. De opdracht van OOG is, voortbordurend op deze adviezen, drie strategische sessies te organiseren en begeleiden om tot een concrete toekomst visie voor MAO te komen met de betrokkenen. OOG neemt hierin de rol van kritische vriend en sparringpartner. We ondersteunen MAO bij de volgende stap in de transformatie naar een toekomstbestendig netwerk.
Opdrachtgever
Aanpak Met Andere Ogen
Periode: 2021
Innovatielijnen in Beeld
Stichting Westelijke Tuinsteden heeft OOG gevraagd een inventarisatie te maken van de interne projecten en pilots die de organisatie rijk is. STWT werkt bij het vormgeven van haar beleid vanuit een visie over motivatie, goed onderwijs en leiderschap. De organisatie zit in een transformatieproces en werkt actief mee aan manieren om het bestaande onderwijsmodel toekomstbestendig te maken. Deze innovatieve insteek is in iedere laag van de organisatie te vinden en het bestuurskantoor wil bewust inzetten op het faciliteren van projecten en pilots die ontstaan vanaf de werkvloer. OOG heeft over de periode van enkele maanden tientallen interviews gehouden met initiatiefnemers over de projecten, hoe de stand van zaken is en wat de behoeftes zijn om door te ontwikkelen. De inzichten verkregen vanuit de inventarisatie van OOG hebben bijgedragen aan het aanscherpen van het beleid rondom deze ‘ontwikkellijnen’.
Opdrachtgever
Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT)
Periode: 2021
Op weg naar kindcentrum Juliana van Stolberg
OOG begeleidt CBS Juliana van Stolberg en kinderopvang de Ontdekking in hun transformatie tot een volwaardig kindcentrum. In het kindcentrum bevinden zich de school, de peuteropvang, een kinderdagverblijf en de BSO onder één dak. Het voornaamste doel is een mooi totaalaanbod voor spelen, leren en ontwikkelen te maken voor kinderen van 0 tot 13 jaar. OOG werkt hier aan het ontwikkelen van één breed pedagogisch en ontwikkelprogramma, met één zorgstructuur en één zorgroute voor alle kinderen binnen het kindcentrum. Om dit te bereiken zijn gezamenlijke afstemming, overleg en bijscholing belangrijke uitgangspunten binnen het vormgeven van de interprofessionele samenwerking. In dit begeleidingstraject staat het inhoudelijk uitwerken van het kindcentrum met de betrokken partijen centraal. Tevens wordt er gewerkt aan de nieuwe huisvesting voor het Kindcentrum. Hiervoor zijn de voorbereidingen in volle gang. Naar verwachting kan het kindcentrum in 2022-2023 het nieuwe gebouw betrekken en haar definitieve vorm aannemen.
Opdrachtgever
Meer Primair & SKH
Periode: 2020-2021
Opvang & Onderwijs in Beeld
OOG heeft in opdracht van Meer Primair de doorstroom van onderwijs en kinderopvang in beeld gebracht. Meer Primair en Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer werken gezamenlijk aan de realisatie van kindcentra. Een kindcentrum is een voorziening voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waar zij gedurende dag komen om te leren, spelen en ontwikkelen. Binnen een kindcentrum wordt gestreefd naar een vloeiende overgang tussen onderwijs en kinderopvang. Op een aantal locaties wordt al actief samengewerkt met de kinderopvangpartner en soms bevinden beide zich al onder één dak.
Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van welke voorschoolse voorzieningen kinderen gebruikmaken wanneer zij instromen op een Meer Primair school en van welke BSO zij gebruikmaken na schooltijd. Dit heeft een rapport opgeleverd waarin per schoollocatie de doorstroom naar de verschillende kinderopvangaanbieders inzichtelijk is gemaakt. Het onderzoek Opvang & Onderwijs in Beeld geeft inzicht in de huidige stand van zaken in de samenwerking tussen Meer Primair en SKH op locatie niveau. Deze inzichten dienen een belangrijk doel in het aanduiden waar er kansen liggen ter uitbreiding van de samenwerking.
Opdrachtgever
Meer Primair & SKH
Periode: 2020-2021
IKC Braambos
CBS Het Braambos en kindcentrum Hasselbraam worden door OOG ondersteund in het versterken van hun onderlinge samenwerking. Hierin werken zij gezamenlijk toe naar het functioneren als volwaardig IKC. Dit is in lijn met de bredere ambitie van de moederorganisaties, Stichting Meer Primair en Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer, om binnen kindcentra ruimte te bieden aan de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar. Om deze ambitie in de praktijk te brengen ondersteunt OOG het Braambos en de Hasselbraam in het zetten in de volgende stap in hun ontwikkeling. Binnen deze begeleiding ligt de nadruk op een nauwere samenwerking, meer samenhang in het aanbod en een goede profilering in de buurt. In deze ontwikkeling is er behoefte aan een concreet en praktisch plan van aanpak, waarmee de slag kan worden gemaakt van het eerder opgestelde visiedocument naar de praktijk. Naast een document waarin de samenwerking tussen beide partijen concreet is vastgelegd, levert OOG ook een omgevingsanalyse en een analyse van de kansen voor verbetering van de doorstroom van peuters naar kleuters en de BSO.
Opdrachtgever
Meer Primair & SKH
Periode: 2019-2022
Ieder kind heeft recht op onderwijs
BijlagenOrganiseren van leerrecht voor kinderen die bijvoorbeeld instromen vanuit een Kinderdagcentrum, maar (nog) geen volledig onderwijs kunnen volgen. Het doel was om met alle betrokken partners (SWV PO Aan den IJssel, gemeente Capelle aan den IJssel, scholen voor speciaal (basis)onderwijs, zorgverleners) een structurele werkwijze te ontwikkelen waardoor meer kinderen onderwijs kunnen krijgen dat recht doet aan hun mogelijkheden. Het resultaat was een combinatie van beleid (voor onderwijs en gemeenten), een samenwerkingsconvenant tussen onderwijs, jeugdhulp en het Centrum voor Jeugd en Gezin en een routekaart voor de uitvoerend professionals. Volgens de opdrachtgever was het een succes: “Vroeger verdwenen de kinderen met een vrijstelling 5a onder de radar van het onderwijs. Ik ben trots op wat er in het afgelopen subsidiejaar tot stand is gekomen voor deze kwetsbare doelgroep. Het pilotjaar is nu afgelopen, de start van de inbedding van het recht op onderwijs van elk kind begint!”
Samenwerkingsverband Aan den IJssel kijkt terug op een heel mooi project met waardevolle, toepasbare opbrengsten. De samenwerking met en tussen Hennie en Vera was qua planning en inhoud zeer constructief. (Kiek Broekman, directeur-bestuurder samenwerkingsverband Aan den IJssel)
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband PO Aan den IJssel
Periode: 2019-2020
Huisschrijver Met Andere Ogen
OOG is onder meer als huisschrijver betrokken bij Met Andere Ogen, een landelijke veranderaanpak die als doel heeft de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg te verbeteren om de ontwikkelkansen van ieder kind te vergroten. Adviseur Richard Stuivenberg schreef onder meer artikelen voor de website en de mid- en eindterm en portretteerde een aantal kinderen voor wie de combinatie onderwijs-zorg niet vanzelfsprekend is (zie bijv. Yara wil naar school, Yara wil vrienden, of Het leven van Emma, een bloedstollend verhaal). Daarnaast maakte hij met Astrid Ottenheym (bestuurder SWV PPO Noord-Kennemerland) een special over hoogbegaafdheid die als inspiratie dient voor de Dialoogsessie van Met Andere Ogen op 13 oktober 2021 in Pakhuis de Zwijger. Verder is hij betrokken bij de ontwikkeling van een handreiking voor gemeenten over hoe zij de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg het beste zouden kunnen organiseren.
"Binnen de aanpak Met Andere Ogen werken we samen met Richard Stuivenberg in zijn rol als huisschrijver. Goed en aantrekkelijk schrijverschap combineert hij met betrokkenheid en empathie. Zijn artikelen geven ons een venster om met andere ogen te kijken." (Marijke Andeweg, programmamanager Met Andere Ogen)
Opdrachtgever
Met Andere Ogen
Periode: 2020-2021
Samenwerking onderwijs en opvang: Allesinéénschool
Van OBS naar IKC De Schakel
Bij de ontwikkeling van de school naar een Allesinéénschool hebben we te maken met professionals uit onderwijs, opvang en zorg. Ieder met zijn eigen specialismen, kennis, gewoonten en geschiedenis. Bij het bijeenbrengen en bundelen van deze verschillende expertises, werken we aan een inclusieve veilige en uitdagende speelleeromgeving voor kinderen.
OOG versterkt, in de rol als procesbegeleider, de samenwerking tussen basisschool De Schakel en kinderopvang Swazoom (voorschool met VVE en een BSO). Het doel is om kansenongelijkheid terug te dringen door een gezamenlijk aanbod te creëren voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. Er wordt gewerkt aan een gezamenlijke missie en visie, een doorgaande leerlijn tussen de voorschool en vroegschool én gezamenlijke communicatie en profilering. “Leren door het plezier in taal” staat hierin voorop.
De externe ondersteuning helpt in de invulling en de voorgang van het ontwikkeltraject. De grote lijnen bewaken maar ook ondersteunen bij 'wat er moet gebeuren' is juist in deze tijd voor ons IKC in opbouw heel helpend! Ook de begeleiding van de werkgroep doorgaande lijn peuters en kleuters is belangrijk. (Robert Poggenklaas, directeur IKC De Schakel)
Opdrachtgever
OBS De Schakel
Adviseurs
Periode: 2019-2021
Stichting ST(r)AAL – verbinden met cultuur
BijlagenVersterken van de verbinding tussen de school en de buurt door middel van de organisatie van (sociaal-)culturele projecten in, met en rond de school, uitgevoerd in samenwerking met bewoners, bedrijven en instellingen uit de directe omgeving van de school. De eerste projecten gaan in 2021 van start: een open podium, een fotografieproject (om met kinderen de veranderingen in de wijk vast te leggen) en een kinderpersbureau dat een krant en een website gaat ontwikkelen.
OOG verzorgt de zakelijke en inhoudelijke ondersteuning van de Stichting ST(r)AAL die hiervoor is opgericht.
Marijke en Richard hebben ons geholpen onze ideeën helder op papier te krijgen en vervolgens de uitvoering van onze plannen financieel en organisatorisch mogelijk te maken. (Nadia Hooten en Urat Cohen, directie Einsteinschool)
Opdrachtgever
St. Westelijke Tuinsteden / Einsteinschool, Amsterdam Nieuw-West
Periode: 2019-2021
Beleidsmedewerker kwaliteitszorg onderwijs
Als beleidsmedewerker kwaliteitszorg onderwijs zijn verschillende adviseurs van OOG onderwijs en jeugd verbonden aan diverse onderwijsorganisaties. Leontien ondersteunt op dit gebied het SWV IJssel Berkel in Zutphen. Zij werkt nauw samen met de stafleden van het samenwerkingsverband.
Haar taken omvatten o.a. het sturen op kwaliteitsvol onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen, op het verhelderen van de route naar specialistische voorzieningen en op het inrichten van een kennisinfrastructuur. Daarbij is het streven om het niveau van de basisondersteuning voor het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen met afvaardiging van de schoolbesturen en de staf van het SWV te formuleren en af te spreken.
Ook behoort aansluiting bij diverse gemeentelijke gremia tot haar werkzaamheden. Het doel is om de samenwerking te intensiveren en het ondersteuningsaanbod van het onderwijs en jeugdhulp adequater op elkaar aan te laten sluiten. Het ondersteunen bij het project ‘Jeugdhulp in de school’ is daarvan een voorbeeld. Ook heeft zij in samenwerking met een onderwijs/gemeentewerkgroep de routing voor Ernstige Enkelvoudige Dyslexie behandeling in een notitie vormgegeven.
Tot slot is een belangrijk onderdeel van haar werk het adequater inrichten van de Toewijzingscommissie. Haar kennis van wet- en regelgeving is daarbij helpend.
Opdrachtgever
SWV IJssel | Berkel (Zutphen)
Periode: 2020-2021
Gelijke kansen voor elk kind: Amsterdamse Familieschool
Als adviseur en procesbegeleider heeft OOG de transformatie mogen faciliteren van de Lukasschool tot een Amsterdamse Familieschool waar alle kinderen gelijke ontwikkelkansen krijgen. Het doel was om de Lukasschool te transformeren in een eigentijdse daltonschool die de koppeling maakt met de thuis- en leefomgeving van het kind. Met als motto ‘Elke dag samen een beetje beter!’ is samen met de school onder meer een breed aanbod van binnen- en buitenschoolse activiteiten ontwikkeld, is een nauwe samenwerking met ouders in gang gezet, is stevig ingezet op verdere professionalisering van het team en is een familieservicepunt ingericht op school.
Binnen de PIEK-aanpak werden wij uitgedaagd om in te zetten op een veranderstrategie en interventies die buiten de gebaande paden om gingen om kansengelijkheid voor kinderen te vergroten. Samen met OOG hebben wij de aanpak vormgegeven en op energieke wijze gepitcht voor de gemeente Amsterdam. De aanvraag is toegekend voor vier jaar en we gaan een duurzame samenwerking aan met OOG en Inschool Academie om de professionalisering van ons onderwijs verder vorm te geven. (Sebastiaan van Huet, directeur Lukasschool)
Opdrachtgever
Asko-scholen: Lukasschool, Amsterdam
Adviseurs
Periode: 2019-2023
Project Hoogbegaafdheid / Ondersteuning voor Talent
BijlagenHoogbegaafdheid is een landelijk speerpunt voor de komende jaren. De meeste samenwerkingsverbanden hebben subsidie ontvangen om passend onderwijs en jeugdhulp optimaal te organiseren voor hoogbegaafde leerlingen. OOG ondersteunt diverse samenwerkingsverbanden in dit proces.
Als adviseurs en projectleiders bij OOG ervaren wij dat de diverse gebieden volop in beweging zijn, en iedereen op zijn eigen inventieve wijze. Scholen en schoolbesturen tonen enorme energie en betrokkenheid op het onderwerp!
Om hoogbegaafde leerlingen te kunnen bieden wat zij nodig hebben, streven we naar een dekkend aanbod van passend onderwijs in elke regio. De eerste stappen in dit proces zijn afgelopen periode gemaakt: inventariseren wat er al aan kennis, ervaringen en aanbod aanwezig is. Ambities en behoeften van scholen en samenwerkingsverbanden zijn zichtbaar geworden. Kenniskringen zijn opgestart. Ook landelijk zijn de diverse samenwerkingsverbanden met inspiratiebijeenkomsten van NOVILO/Ondersteuning van Talent/OOG onderwijs en jeugd aan elkaar verbonden Scholen wisselen ervaringen uit en inspireren elkaar met good practises. Ook gemeenten, jeugdhulpaanbieders en lokale ondernemers worden betrokken bij het arrangeren van passend aanbod voor de hoogbegaafde leerlingen en hun ouders. Uiteraard krijgen ook ouders en leerlingen een stem om de juiste keuzes te kunnen maken in dit proces.
Om hoogbegaafde leerlingen te kunnen bieden wat zij nodig hebben, streven we naar een dekkend aanbod van passend onderwijs in elke regio.
Opdrachtgever
o.a. SWV PO Midden Holland, SWV PO Capelle aan den IJssel, SWV Passend Onderwijs Twente Noord, SWV Kop van Noord Holland, SWV V(S)O Eemland, SWV de Eem
Adviseurs
Periode: 2019-2023
Vertellis?! Werken met ervaringen aan thuisnabije expertise
Inzet van methodiek Vertellis?! om erachter te komen hoe we steeds meer expertise in en rond de scholen in Noordwijkerhout kunnen vormgeven en leerlingen daarmee thuisnabijer kunnen ondersteunen. Vertellis laat alle betrokkenen bij een vraagstuk:
- hun eigen ervaring delen en stelt ze vervolgens in staat zelf duiding te geven aan die ervaring;
- samen (met behulp van patroonherkenning) betekenis geven aan ervaringen;
- inzicht creëren in wat speelt en wat nodig is;
- deze inzichten gebruiken als basis voor gezamenlijk vormgegeven verandervoorstellen die door hun uitvoering in de realiteit weer nieuwe ervaringen opleveren.
OOG verzorgt de projectleiding, de inhoudelijke vraaginventarisatie en vertaling naar een online Vertelpunt, de evaluatie van ervaringen en patronen, het organiseren van een duidingssessie en het helpen definiëren van vervolgstappen op basis van verbetervoorstellen.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek
Adviseurs
Periode: 2020-2021
Organisatieadvies en opstellen personeelsbeleid
Het Samenwerkingsverband Sine Limite, de sbo-school Panta Rhei en taalschool TiNtaan behoren tot de stichting Orthopedagogisch Instituut Deventer. Er is een grote verwevenheid van functies en taken tussen de drie organisaties. Deze op een heldere, logische en overzichtelijke manier uitlijnen, ordenen en omschrijven was een mooie, uitdagende opdracht.
Op het Functieboek heeft door de MR instemming plaatsgevonden. Zonder vragen en met complimenten! Ik wil je hartelijk bedanken voor je inzet, deskundigheid en prettige samenwerking! Het is een gedegen Functieboek geworden. (Titia Vollema, directeur-bestuurder)
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband Sine Limite, Deventer
Adviseurs
Periode: 2018-2019
Analyse Onderwijs-Zorgarrangementen
Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp vindt steeds vaker plaats in de vorm van onderwijs-zorgarrangementen (OZA’s). Dit blijkt een goede manier om op preventieve en efficiënte wijze jeugdhulp te kunnen integreren binnen een onderwijssetting. In de regio Lekstroom maakte OOG een aantal analyses van OZA’s, zowel inhoudelijk (hoe zit het OZA in elkaar, wat zijn de doelstelling en wat is het succes van het OZA?) als financieel (hoe zit de financiering in elkaar, en hoe kan een efficiëntere inzet van middelen voor jeugdhulp worden bereikt?). De analyses maakten onder meer duidelijk dat een collectieve inzet van jeugdhulpmiddelen, in plaats van via individuele beschikkingen, een grote besparing kan opleveren. Ook het belang van een heldere regievoering en het inrichten van een onafhankelijke route voor in- en uitstroom zijn elementen waar bij de inrichting van een succesvol OZA rekening moet worden gehouden. Ook voor andere gemeenten, samenwerkingsverbanden en regio’s voeren wij graag analyses uit van bestaande OZA’s, en denken wij graag mee over de randvoorwaarden voor de inrichting van nieuwe OZA’s.
Een beschrijving van een van de OZA’s die wij mochten analyseren is te lezen op de website van Youké sterke jeugd.
En onder deze link vindt u een geanonimiseerd voorbeeld van een financiële analyse van een OZA.
Ik begin mijn kind weer terug te krijgen, hij straalt weer.
Opdrachtgever
SWV PO Profi Pendi, Gemeente Vijfheerenlanden
Adviseurs
Periode: 2020
Bestuurs- en managementondersteuning (BMO) Sint Antonius
Sint Antonius is een klein schoolbestuur zonder stafbureau. OOG verzorgt de bestuurs- en management ondersteuning, financiële administratie en personeels- en salarisadministratie.
De medewerkers van OOG zijn sterk betrokken en klantgericht. In het klantcontact brengen ze hun kennis en deskundigheid mee en sluiten daarmee aan op wat je als organisatie nodig hebt. Zeer prettig om mee te werken. (Marla van Berge Henegouwen, Algemeen directeur KPO sint Antonius)
Opdrachtgever
Bestuur stichting Katholiek Primair Onderwijs Sint Antonius
Periode: doorlopend
Community School In de Breedte
BijlagenOOG draagt als projectleider en adviseur bij aan het uitbouwen van Community School In de Breedte. De Community School is er voor álle kinderen tussen 0 en 13 jaar en heeft als ambitie ieder kind te helpen haar of zijn talenten te benutten. Centraal staan talentontwikkeling, persoonsvorming, socialisatie en wereldburgerschap met verbinding tussen school, thuis, opvang en vrije tijd. OOG heeft gewerkt aan het versterken, verbinden en begeleiden van de regiegroep. Het accent ligt op het creëren van samenhang in het programma voor de ruim 1.000 kinderen die elke dag op de Community School deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten, de peuter-kleutergroep of specifieke activiteiten voor kinderen van internationals. Vragen die daarbij een rol spelen zijn onder meer: wat is het profiel van de school; wat wordt de plek van de Community School in de wijk; en hoe organiseren we samenhang tussen diverse gezamenlijke thema’s?
Opdrachtgever
Meer Primair, schoolbestuur primair onderwijs Haarlemmermeer en Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer
Periode: 2018-2021
Onderzoek Integraal Arrangeren Midden Holland
Onderzoeken van de samenwerking tussen onderwijs, zorg en jeugdhulp. Op basis hiervan een plan schrijven voor de implementatie van de werkwijze Integraal Arrangeren.
Voor het project Integraal Arrangeren heeft Vera een duidelijke en concrete aanpak beschreven voor de regionale aanpak, met een gericht resultaat. Bovendien was het overleg hierover uiterst constructief. (Barend Verkerk, directeur-bestuurder Samenwerkingsverband VO/VSO MH&R)
Opdrachtgever
Samenwerkingsverbanden PO en VO Midden Holland, Gouda
Periode: 2019-2020
Coaching onderwijsondersteuner
Coaching gericht op persoonlijke ontwikkeling in relatie tot het werk. Hierbij was er zowel ruimte voor verdiepende gesprekken als voor praktische oefeningen. Allemaal als doel om inzicht en gedragsverandering tot stand te brengen.
Ik kijk terug op een heel prettige samenwerking. Je kunt goed luisteren en je eigen oordeel blijft achterwege. Ik vind dat je goede vragen stelde om me aan het denken te zetten, te prikkelen en een volgende stap te kunnen maken. Dank je wel voor het zijn van mijn stok achter de deur! (Coachee)
Opdrachtgever
Ondersteuningsdienst West-Aloysiusstichting
Adviseurs
Periode: okt 2019 t/m feb 2020
Achterwacht managementassistent
Wegens ziekte van de managementassistente direct opvang van haar werkzaamheden. Overleg met bestuurder over lopende zaken. Deze overleggen ook voorbereiden. Agendabeheer met o.a. plannen afspraken, overleggen. Bekijken van diverse mailboxen (secretariaat, bestuurder); mails beantwoorden, inschatten op welke mails actie moet worden ondernemen en die wegzetten en tijd bewaren. Afhandelen van binnenkomende telefoongesprekken.
Opdrachtgever
Stichting Westelijke Tuinsteden
Adviseurs
Periode: 2020 (2 maanden)
Kwaliteitsimpuls Montessorionderwijs
De Buitenveldertse Montessorischool (BMS) wilde een kwaliteitsimpuls geven aan haar onderwijs dat gebaseerd is op de basisprincipes van Maria Montessori: onderwijs op maat, waarbij iedere leerling wordt gestimuleerd en geprikkeld om op haar of zijn hoogste niveau te werken en te leren. De BMS stelde zich de vraag: wat betekent Montessorionderwijs in de huidige tijd? Kinderen krijgen te maken met een steeds sneller veranderende samenleving. Om hierin goed te kunnen functioneren zijn behalve taal en rekenen ook andere vaardigheden van belang, zoals probleemoplossende vermogens, kritisch kunnen denken en communicatieve vaardigheden. Maar hoe kunnen deze zogeheten 21st-century skills worden ontwikkeld binnen het profiel van het hedendaagse Montessorionderwijs?
Onder begeleiding van Irma Pieper, naast haar werk voor OOG zelf directeur van een (Montessori)kindcentrum in Zutphen, wilde de school de volgende resultaten bereiken:
- Inzicht in hoe je de motivatie van de leerlingen in kunt zetten bij hun eigen resultaten;
- Mogelijkheden nog beter benutten om de kritische, creatieve en ondernemende vermogens van de kinderen te stimuleren en eigen maken;
- Leren en oefenen hoe je het klassenmanagement doet volgens de visie van Montessori, maar ook in de nieuwe tijd waarbij we nog explicieter werken aan vaardigheden van de 21e eeuw;
- Samen met het team opnieuw de visie benoemen op middelen, methode en materialen. Een specifiek punt hierbinnen is een goed voorbereide omgeving te creëren, zodat de creativiteit en natuurlijke nieuwsgierigheid van de kinderen worden aangesproken;
- Visie ontwikkelen over het verantwoorden van de ontwikkeling van de kinderen in een breder perspectief.
Dit proces wordt begeleid met behulp van groepsbezoeken, teambijeenkomsten en advisering aan directie, en vindt zijn voltooiing aan het einde van schooljaar 2020-2021.
Als Montessorischool zijn wij volop in beweging. Irma neemt ons daarin mee.
Opdrachtgever
Buitenveldertse Montessorischool (BMS)
Adviseurs
Periode: 2017-2021
Gelijke Kansen in het onderwijs
Voor de zomervakantie 2019 is een subsidieaanvraag opgesteld voor de ‘Subsidie Gelijke Kansen in het Onderwijs’. Voorafgaand aan deze aanvraag is er, met veel input vanuit het veld, een projectplan opgesteld waarin de gezamenlijke ambitie en beleidslijn is uitgewerkt. De samenwerkende partners ontvangen over een periode van twee jaar een subsidiebedrag naast de eigen financiële investering om daarmee de ambities uit het plan te realiseren.
Drie Alkmaarse vo-scholen zijn binnen het project aan de slag gegaan met de methode Transformatieve school. Hierin wordt een antwoord gegeven op de vraagstukken die binnen een superdiverse school leven door een systematische cultuurverandering door te voeren op de school.
In het primair onderwijs is, als onderdeel van NRO-onderzoek, een training ontwikkeld voor meervoudige perspectiefwisseling in de omgang met moeilijk gedrag. In deze trainingen leert de leerkracht de meerwaarde zien van het kijken vanuit meerdere perspectieven naar de betekenis van gedrag en oplossingsmogelijkheden.
De overlap en verbinding tussen beide programma’s wordt gezocht in het bevorderen van de self-efficacy van de leerkrachten & docenten en in de sociale context.
Door bewust te zijn van je eigen manier van denken en handelen ( je persoonlijk perspectief) en die van anderen kom je erachter hoe je in (complexe) situaties anders kunt omgaan met jezelf, leerling/groep en ouders.
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband PPO-NK / Samenwerkingsverband VO Noord-Kennemerland
Adviseurs
Periode: 2019-2021
Netwerk 10-14 & Professionals in de Spiegel
Vormgeven aan een gecombineerde 10-14 aanpak voor zowel primair als voortgezet onderwijs in de regio Noord-Kennemerland. Draagvlak creëren onder scholen en besturen. Inventariseren van bestaande voorzieningen en deze inzichtelijk maken alle betrokkenen. Organiseren en stimuleren van ontmoeting tussen PO- en VO-professionals, o.a. door organisatie van een miniconferentie 10-14. Inzet van interventie ‘Professional in de Spiegel’ (i.s.m. Hanne Touw/Seminarium Orthopedagogiek) voor gemengde groep PO- en VO-professionals: inzicht krijgen in je eigen sociale constructen en hoe deze de manier bepalen waarop je naar een kind kijkt en dit inzicht gebruiken om de overgang PO-VO te versterken.
Opdrachtgever
SWV PPO Noord-Kennemerland / SWV V(S)O Noord-Kennemerland
Adviseurs
Periode: 2018-2019
Ondersteuningsplan 2020-2024
Organiseren van inputsessies voor scholen, schooldirecteuren, bestuurders en alle externe samenwerkingspartners. Op basis van deze input een ondersteuningsplan schrijven dat vooraf voorzien is van draagvlak. Ten slotte begeleiden van het besluitvormingstraject over het nieuwe plan.
Vera heeft mij ondersteund in het proces om te komen tot een nieuw ondersteuningsplan. Met haar kennis, sturing op inhoud en proces en haar humor is het gelukt om een ondersteuningsplan te realiseren met veel draagvlak bij alle leden en stakeholders van het samenwerkingsverband. (Annemarije van Overschot, directeur samenwerkingsverband VO regio Leiden)
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband VO regio Leiden
Periode: 2019-2020
Verhuiscoördinator
Ondersteuning van directie en team school bij de externe verhuizing van de school. Overleg voeren met directeur in aanloop naar de verhuizing. Offertetraject verhuisbedrijven met daarbij opstellen bestek t.b.v. de verhuizing; bespreking met directie en aanbesteding. Tevens aanspreekpunt voor verhuisbedrijf. Opstellen planning verhuizing, informeren team inzake opstellen plattegrond nieuwe locatie en verhuisklaar maken lokalen en gebouw. Opstellen vlekkenplan lokalen en opstellen nummerplan. Voorbereiden verhuizing. Coördinator tijdens de verhuisdagen. Evaluatie met verhuisbedrijf.
Vooral zo doorgaan! (Emmy Lugthart, directeur Cornelis Vrijschool)
Opdrachtgever
Cornelis Vrijschool Amsterdam
Adviseurs
Periode: 2020 (5 maanden)
Ontwikkeling Integrale Kindcentra
OOG draagt bij aan de ontwikkeling van een geïntegreerd aanbod van onderwijs, opvang en ontwikkeling in integrale kindcentra in Zutphen, Brummen en Voorst met als resultaat een rijke en duurzame leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Het doel is te komen tot een organisatie waarbinnen iedereen, van de werkvloer tot het bestuurlijk toezicht, werkt vanuit één visie die uitgaat van een breed aanbod, kindnabije hulp en betrokkenheid van ouders en kinderen. Dit is een proces van jaren waarbij Archipel ervoor kiest om, naast de samenwerking met diverse kinderopvangorganisaties, ook eigen kinderopvang van 0 tot 13 jaar aan te bieden. OOG vervult in dit langlopende proces verschillende rollen: projectleider, initiator, opleider en beleidsmedewerker onderwijs en kinderopvang.
Wij maken al lange tijd gebruik van de kennis en vaardigheden van Hennie Groot Haar. Door haar zijn wij met onze IKC's zover gekomen als we nu zijn, maar we gaan nog verder, met Hennie natuurlijk.”
Opdrachtgever
Archipel Primair Onderwijs & Kinderopvang, Zutphen, Brummen, Voorst
Periode: 2019-2021
Interim directeur-bestuurder SWV IJssel Berkel
Bestuurder van het SWV IJssel Berkel, samen met 24 schoolbesturen realiseren van passend onderwijs, leidinggeven aan 26 professionals, formuleren van bouwstenen nieuwe Ondersteuningsplan.
Guillermo is tijdelijk werkzaam bij ons Samenwerkingsverband. Ik vind hem een sympathieke en kundige bestuurder.”
Opdrachtgever
Samenwerkingsverband IJssel Berkel, Zutphen
Periode: 2020
Rijk Onderwijs
Inrichting van een poule met enthousiaste vakdocenten in dienst van Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT) die flexibel beschikbaar zijn en een waardevolle aanvulling bieden op het onderwijsaanbod om zo de brede talentontwikkeling van kinderen te stimuleren. Rijk Onderwijs biedt hiermee dé oplossing voor het stimuleren van de brede talentontwikkeling voor kinderen en zorgt daarmee tegelijkertijd voor het terugdringen van het lerarentekort en het verminderen van de werkdruk voor leraren en schooldirecteuren. Zonder gedoe, structurele verbintenissen en hoge bemiddelingskosten.
Marijke is veelzijdig en consciëntieus. Zij helpt ons op professionele wijze om nieuwe projecten op te zetten en te integreren in het geheel. Ze doet het licht pas uit als alle losse eindjes zijn afgehecht.
Opdrachtgever
St. Westelijke Tuinsteden
Periode: 2019
Ondersteuning directie IKC
Vanuit de subsidie ondersteuning directeuren van de Gemeente Amsterdam krijgt de directie ruimte en tijd om zich te richten op het primaire proces en andere activiteiten uit handen te geven zoals: opstellen van een communicatie-actieplan, uitwerken van de acties waaronder een bijgewerkte website en goede informatie beschikbaar maken voor de internationals.
Opdrachtgever
IKC de Kleine Reus
Periode: 2019-2020