Haar ouders woonden nog bij haar oma, in de buurt van de RAI, toen Yvette Wettstein in 1964 in Amsterdam geboren werd. Snel daarna trok het jonge gezin naar het buitenland. Yvettes vader werkte bij een oliemaatschappij en dat bracht ze naar exotische oorden als Oman, Qatar en Beiroet. Toen Yvette zes werd en naar school moest, keerde het gezin – inmiddels uitgebreid met een jongetje – definitief terug naar Nederland. Rustig werd het niet: acht keer verhuisden ze naar een ander adres, vaak ook in een andere woonplaats. De laatste was Leiden, waar ze neerstreken toen Yvette elf was. Van daaruit trok ze op haar negentiende naar Amsterdam.
Stand alone tekstverwerkers
Ze wilde iets medisch doen, maar niet in de verpleging. Ze begon met de laboratoriumopleiding en stapte daarna over naar fysiotherapie. De beroepsvooruitzichten waren echter slecht (bij het afschaffen van het Ziekenfonds kwam fysiotherapie niet in het basispakket), zodat ze besloot dat ze beter kon gaan werken. Via een uitzendbureau kwam ze terecht bij een bedrijfspensioenfonds voor de bouwnijverheid. Het was nog de tijd van stand alone tekstverwerkers; internet en e-mail bestonden nog niet. Binnen korte tijd had ze een vast contract als afdelingssecretaresse.
Inmiddels was ze ook getrouwd, had ze een zoon en een dochter, en woonde ze in Amstelveen. Iets begon er toen te knagen en ze besloot een tijdje te stoppen met werken. Maar het fulltime moederschap beviel ook niet goed. Via een moeder op school kwam ze in contact met Secretaressebureau Thea Willemsen. Zo betrad ze weer de arbeidsmarkt, die inmiddels stevig in beweging was, met name door de digitalisering van het secretariaatswerk. Daar had Yvette geen moeite mee. Met computers wist ze wel raad. Het langst werkte ze, gedetacheerd via het secretaressebureau, bij het Projectbureau PO in Amsterdam Zuid-Oost. Daar ontmoette ze Co de Custer die bij OOG werkte. Omdat ze eigenlijk fulltime wilde werken en dat bij het Projectbureau niet kon, vroeg ze of Co niet iets wist. Toevallig had OOG net een geschikte vacature. Binnen week was het geregeld: op 1 januari 2008 trad ze als officemanager/projectondersteuner in dienst bij OOG. Begin dit jaar vierde ze haar vijftienjarig jubileum.
Van agendabeheer tot editen van filmpjes
Wat haar vooral goed bevalt bij OOG is de vrijheid die ze heeft in de uitvoering van haar werk. Niemand die haar zegt: zo moet het. Ze heeft haar eigen winkeltje, zo omschrijft ze het zelf, waarbij ze iedereen binnen het bedrijf van dienst is, van het management tot de adviesgroep. Haar werk bestaat onder meer uit agendabeheer en organiseren van bijeenkomsten. Ze maakt graag digitale enquêtes die ze meteen analyseert, en draait ook voor een nieuwsbrief haar hand niet om. Het ene moment doet ze de lay-out van een rapport en vervolgens begeleidt ze een Zoom-sessie met honderden deelnemers. Opnemen en editen van filmpjes, dat kan ze ook.
Waar ze ook goed in is, is loslaten van haar werk. Als ze thuis is, is ze echt thuis, en kan ze prima ontspannen, bijvoorbeeld door een mochilatas te haken, een spannende serie te kijken of een Nicci French te lezen. Ook houdt ze wel van een feestje en bezoekt ze regelmatig haar Amsterdamse stamkroeg. Ze werkt om te leven. En dat doet ze met volle teugen. Wel heeft ze nog één grote wens: touringcar- en vrachtwagenchauffeur worden. Met een bus vol kinderen op schoolreis, met toeristen naar Spanje of met een vracht de Alpen over, dat lijkt haar wel wat. Tot nu toe kwam het er niet van. Maar Yvette kennende, gaat het vast nog een keer gebeuren.
Yvette is bereikbaar via y.wettstein@oog.nl en telefoon 06-45674867. Ze is ook actief op LinkedIn.